جریان‌های فقهی در حوزه معاصر قم

قفسه: سجاد صداقت، روزنامه‌نگار در شماره ۱۷۷۸ مورخ ۱۶ مهر ۱۳۹۴ روزنامه فرهیختگان کتاب «جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم» از نشر نی را معرفی کرده است. بخشی از این معرفی را در این مطلب می‌خوانیم. معرفی کامل‌تر را می‌توانید از اینجا بخوانید.

حوزه علمیه قم و به عبارت دیگر «مکتب قم» یکی از مهم‌ترین مکاتبی است که در تاریخ فقه شیعه تاسیس شده و همچنان با قدرت -برخلاف سایر مکاتب- به راه خویش ادامه می‌دهد.  «جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم»به تازگی از سوی نشر نی روانه بازار شده است. کتابی به قلم سید‌محسن طباطبایی‌فر که به اذعان نویسنده در پی تشریح، توصیف و تبیین جریان یا جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم است. نویسنده کتاب تلاش می‌کند ویژگی‌ها، نمایندگان، مبانی فکری، سطوح فعالیت، آثار، نقاط هم‌پوشانی و تفاوت‌های این جریان‌ها را معرفی کند.

طباطبایی‌فر در آغاز کتاب می‌نویسد گفت‌وگو درباره حوزه معاصر قم از چند جهت برای جامعه ما ضروری است. او ضمن بیان ابعاد گوناگون نظری، سیاسی و اجتماعی این حوزه به ابعاد جامعه‌شناسانه آن نیز می‌پردازد و به این مساله توجه می‌کند که «یکدست دیدن پهنای اندیشگی حوزه قم امکان گفت‌وگو با آن را از جامعه می‌گیرد.» کتاب به شناسایی جریان‌های فعال در حوزه معاصر قم می‌پردازد و با تبیین مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان درباره پاسخ‌های ارائه‌شده از سوی آنان گفت‌وگو می‌کند. نویسنده می‌کوشد با بررسی دقیق هر یک از این جریانات و بیان سلیقه تاریخی، مبانی انسان‌شناسی، روشی، آثار و نقد آنها، دورمکانی کلی از حرکت این جریان‌ها را در اختیار مخاطب قرار دهد.

کتاب با یک مقدمه و در چهار بخش تهیه شده است. نویسنده در بخش اول تمهیدات نظری پروژه خود را بررسی کرده است و در فصل اول کتاب که تمام بخش اول را نیز شامل می‌شود، به بیان موضوع می‌پردازد. طباطبایی‌فر در این فصل ضمن ارائه فرضیه‌های خود، از الگوهای تحلیل نام می‌برد و آنها را به سه الگوی «تقسیم روحانیت بنابر فضای پیش از انقلاب»، «تقسیم روحانیت بنابر فضای پس از انقلاب» و «تقسیم‌بندی براساس ضوابط خاص» اقدام‌کرده و درنهایت چارچوب نظری و مفاهیم کتاب را معرفی می‌کند.

طباطبایی‌فر که پیش از این کتاب دو اثر «وجوه فقهی نقش مردم در حکومت» و «نظام سیاسی از دیدگاه اندیشه سیاسی شیعه» را منتشر کرده است، در سه بخش بعدی کتاب و طی یک دسته‌بندی کلان، جریان‌های فکری معاصر در حوزه قم را به سه دسته «جریان‌های اجتهادی»، «جریان نص‌گرا» و «جریان عقل‌محور» تقسیم می‌کند.

سجاد صداقت ۱۶ آبان ۹۴ پیشنهاد قفسه

دیدگاه‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *